Idas Poncho

IMG_8640

Ida Lindvall gjorde en fantastiskt fin poncho där hon utgått från min sjalkrage. Jag fick lov av henne att lägga ut ett ungefärligt mönster på hur hon gjort den sedan många frågat och tyckt att den var så fin. Följ henne gärna  på instagram @idavirkar och njut av alla fina saker hon virkar.

Virknål: 8

Garn: Split från Järbo . Åtgång ca 12-14 nystan

Du utgår från mönstret på sjalkragen, men när du virkar stolparna runt kanten så öka mitt bak genom att virka 2 dubbelstolpar i de två fm mitt bak.  Nästa varv som är fm så ökar du jämt fördelat så du har sammanlagt 96 fm.

IMG_8606

I första fm mitt fram virkar du 3st+2lm+3st, gör 1lm, hoppa över 2fm, 3st i nästa. Mitt bak gör du 3st+2lm+3st igen. Nu bör du ha 32 stolpgrupper ( 34 om du räknar mitt fram och bak som 2grupper).

IMG_8619

Virka nu runt och öka mitt fram och bak i sammanlagt 9 varv.

På varv 10 börjar du öka till dubbelstolpar på de ca 7 mittersta stolpgrupperna baktill för att få bakstycket lika långt som famstycket.

Efter sammanlagt 19 varv bör du ha 68 stolpgrupper.

Som kant virkar du ett varv med fm.

Dekorera med fransar.

IMG_8633IMG_8634IMG_8637IMG_8638

Jag har använt mig av garnet Tone från Falkgarn. Ca 3,5 nystan. Ett garn av ull och acryl. Jag har även gjort ett varv extra ( 20 varv). Annars lika som Ida.

Är det något som är oklart så hör gärna av dig.

Kram från Ida och PysselNetan

Författare: Pysselnetan

Mitt största pysselområde är virkning men visst kan det bli lite av varje. Älskar allt inom handarbete

3 thoughts on “Idas Poncho”

  1. Så fin! Och Tack för mönster på sjalkrage, har nu ett par stycken, och en som väntar på att bli en poncho…så än en gång tack för mönstret även till ponchon.

    Gilla

Kommentera

