Pussyhat

I Göteborg finns en rörelse som heter ”I can´t keep quiet” som fått sitt namn efter den sång som sjöngs den 21 januari 2017 under en demonstration i Washington mot Donald Trumps kvinno-, HBTQ- och flyktingpolitik. Sångerskorna bar ”pussyhats”, också det ett ställningstagande mot Trump med ursprung med hans ökända ”grab them by the pussy”-kommentar.

Framträdandet i Göteborg den 8 mars är partipolitiskt obundet och sker innan ordinarie manifestation på internationella kvinnodagen. Alla som vill har en rosa mössa på sig. Jag fick en fråga av min kusin Annika Haglunds om jag kunde virka några till henne och hennes vänninor. Naturligtvis fixar jag det 🙂

Jag delar mönstret med er som också vill virka en enkel men söt mössa.

Garn: Tanja från Falkgarn

Virknål: 4,5

Lägg upp 11 lm

Varv 1. 10 fm tillbaka

Varv2-32.  1 lm, vänd , 10 fm i bakre maskbågen.

klipp av och fäst trådar.

Gör en resårkant till men klipp inte av garnet.

img_3967

Varv1. 2lm, vänd och virka längs långsidan på resårkanten. Virka 34 hst jämt fördelat.

Varv2-32. 1lm (räknas inte) 35 hst.

img_3968

Klipp av garnet men spara en lång bit att sy fast den andra resårkanten med.

img_3969

Vik mössan dubbel och sy båda kanterna. Vräng mössan . Den ser kort ut men det beror på att den ska smita åt uppe på huvudet för att spetsarna ska se ut som små kattöron.

Jag har dekorerat mina med ett virkat hjärta.

img_3973

Kanske ses vi den 8 mars eller så använder man mössan när som för att visa att man inte tolererar orättvisor eller så tycker man bara att mössan är söt.

Stor kram till er alla

Författare: Pysselnetan

Mitt största pysselområde är virkning men visst kan det bli lite av varje. Älskar allt inom handarbete

2 thoughts on “Pussyhat”

Kommentera

