Torgvantar!

5ed70923-a2f5-4d6f-b416-78275c6cd5ba

Har fått ett underbart garn som ropade att jag behöver ett par nya torgvantar. Sagt och gjort, bara att göra ett par. Tänkte skriva ner det till er ifall ni skulle råka ut för samma sak ;).

Garn: Soft Lama från Svarta Fåret. Det gick åt ca 1 1/2 nystan, ca 75g plus en liten bit av en annan färg.

Virknål: 4

Knapp: skinnknappar från mormors gömmor

Lägg upp 26lm

V1. Virka 25fm tillbaka, vänd alla varv med 1lm

V2-V32. Virka 25fm i bakre maskbågen

Virka ihop den till en tub, vräng den så du har rätsidan ut.

V33. Virka 30fm jämt fördelat.

V34. 30fm

V35. 3fm, 6lm, hoppa över 6fm, 21fm

V36. 30fm

V37. 1fm, hoppa över 2fm, 5st, hoppa över 2fm, = 5stolpgrupper

V38. 3st, 1fm i nästa stolpgrupp, 5st i fm på föregående varv , avsluta med 2st tillsammans med de 3st du startade med= 5 stolpgrupper

Upprepa varv 37 och 38 2ggr till och avsluta sen med varv 37= 7varv med solfjädrar

Avsluta med ett varv fm i en annan färg. Fäst trådar

Tumme:

12 fm jämt fördelat

4 varv till med grundfärgen och avsluta med ett varv med en annan färg.

Dekorera med en knapp för att matcha sjalkragen 😉

Glöm inte att göra en till, annars kan det kännas kallt:

Önskar er alla en rolig virkstund och tveka inte att höra av er om det är något ni undrar över. Pysselnetan@gmail.com

Vill ni se vad vad jag håller på med just nu så finns jag på instagram @pysselnetan

 

 

Författare: Pysselnetan

Mitt största pysselområde är virkning men visst kan det bli lite av varje. Älskar allt inom handarbete

7 thoughts on “Torgvantar!”

  1. Fina torgvantar å underbar färg 😀. Har precis beställt garn och just senapsgult, är lite förälskad i den färgen för tillfället. Tack för att du delar med dig av mönstret. 👍🏼

    Gilla

  2. Dessa är så fina! har börjat men fastande vid varv 37… skulle du kunna hjälpa mig o förklara. för om jag läser det så har jag 30 fm på föreg varv, dvs 30 att disp på varv 37. o ska jag då göra 1 fm o sedan hoppa över 2 fm o virka 5 st (en i varje läser jag det som) så får inte 5 stgr plats… eller om jag gör fel…

    du kan kanske hjälpa mig.
    hur som, tack för all fin inspiration. så mycket fint du virkar.

    kram från Emma

    Gilla

  3. Hej! Va duktig du är! Det finns ingen möjlighet att få beställa ett par sådan torgvantar utav dig? Min mormor skulle bli så glad för denna modell!
    Hör av dig!
    Mvh Josefine Holm Vänersborg

    Liked by 1 person

Kommentera

