Räta ut frågetecken !

Eftersom jag aldrig skrivit ner några mönster innan jag startade här så är kanske inte alla så informativa som de kanske borde.

Nu ska jag försöka göra bot på det. Iallafall de som gäller min sjalkrage😉

Virka i bakre maskbågen: om du tittar på en fm uppifrån så kan du se två bågar. I vanliga fall så sticker du virknålen genom båda för att hämta garn. Men för att få något som kallas resårvirkning så virkar man alla varv i endast den bakre bågen. Kan även användas vid andra tillfällen för att få en effekt i virkningen.

img_0609

Hopsättning: Nu ska jag försöka med hjälp av ritade och foton försöka förklara hur man virkar ihop halsduken så den blir en sjalkrage. Försök att ha i minnet hur Rosa Bandet ser ut så förstår du ungefär hur den ligger omlott när du ska börja virka ihop den.

Det var några bilder på hur den kan se ut utan nedvikt kant, bakifrån och hur du lägger den omlott.

Hur man mäter för att få rätt storlek: Alla virkar vi olika hårt och använder olika garn och vi har inte samma storlek heller. Så mitt antal maskor ska man bara ta som ett riktmärke . Det bästa är att mäta på personen som ska ha den. Eller om det julklappar, haffa någon på gatan som ser ut att vara i rätt storlek och snabbt fram med måttbandet. 😂😃 Nja det sista var kanske ett skämt.

Man mäter dels från ungefär mitten av axeln och en bit upp på halsen. Där har du bredden på halsduken . Sen lägger du måttbandet runt halsen och ner i omlott. Igen så tänker vi på Rosa Bandet men utan att den fortsätter ner.Där bör du få måttet på hur lång halsduk du ska virka innan det är dags att virka ihop den och sen virka en liten kant runt som du kan sy fast knappar eller blomma eller något annat fint. Att jag fastnade för knappar var dels för att den skulle se ut som att den gick att knäppa upp och dels har jag fått ärva en skatt av vackra gamla knappar. Ska sjalkragen vara till ett litet barn så är kanske man ska skippa stolpvarvet runt och hålla sig till fasta maskor så den inte blir för stor .

Nu hoppas jag att iallafall några frågetecken är uträtade och ni kan lugnt virka vidare. Men jag finns naturligtvis här och besvarar frågor så fort jag hinner och klarar av.

Kram från PysselNetan 🌸🌸🌸

Författare: Pysselnetan

Mitt största pysselområde är virkning men visst kan det bli lite av varje. Älskar allt inom handarbete

8 thoughts on “Räta ut frågetecken !”

  1. Hejsan!
    Har nu försökt mig på denna krage men…..
    Men hur virkar jag ihop detta. Det skrivs fm 20 st. Sedan fm runt till nästa V o sedan virka ihop med 20 m. Jamen då är jag ju tillbaka till första V som jag just har virkat ihop.
    Är det jag som snurrar till det eller?

    Gilla

    1. Du börjar längst ner i V så du måste virka runt hela kragen i nederkant för att virka ihop hela V.
      Börja längst ner i spetsen , virka ihop båda lagren , sen fortsätter du längs med nederkanten runt tills du har ca 20 maskor kvar ner till spetsen igen . Då virkar du igenom båda lagren igen till du når spetsen . Kram

      Gilla

      1. Kom på det tillslut. Tack ändå☺ Fick riva upp hela ändå. Vill ha den bredare. Så nu tror jag att jag gör den med 25 el 30 maskor

        Gilla

Kommentera

