Poncho

Nu känns det att hösten verkligen är här, så därför har jag omarbetat mönstret på fuskpolon till en poncho för vuxen.

Den går lätt att göra i den längd du själv vill ha. Bara virka på några varv till. Hoppas ni ska tycka om den.

Nu gjorde jag den i det garn jag hade hemma ( Acrylgarn från Netto) men det var i mjukaste laget. Tror den gör sig bättre i ett lite stadigare garn så faller den bättre över axlarna.

Storlek: vuxen, ca 38 cm från kragen och ner

Garn: Signe ( acryl) från Netto

Åtgång: lite drygt 200gr

Virknål: 5

Virka löst för en mjuk och mysig poncho

Observera att på varv 6 går relifstolpen över till relifdubbelstolpe för att det inte ska dra sig för mycket.

Lägg upp 31lm, vänd

Virka 30fm, vänd alltid med 1lm

virka 30fm i bakre maskbågen i 60 varv.

Virka ihop den till en tub, klipp ej av garnet, vräng den så du får rätsidan ut.

Virka 78fm jämt fördelat runt tuben.

Öka 1fm i var 3:e maska=104fm

V1. 5lm, 1st i samma maska, * hoppa över 1fm, 1st, hoppa över 1fm, 1st+2lm+1st i nästa fm *

V2. Sm till lm-bågen, 6lm+1st, *1relifstolpe på st, 1st+3lm+1st i lm-bågen*

V3-V4. Sm till lm-bågen, 3lm+1st+2lm+2st, *1relifstolpe, 2st+2lm+2st i lm-bågen*

V5. Sm till lm-bågen, 3lm+1st+3lm+2st, *1relifstolpe, 2st+3lm+2st i lm-bågen*

V6-V8. Sm till lm-bågen, 3lm+2st+2lm+3st, *1relifdubbelstolpe, 3st+2lm+3st i lm-bågen*

V9-V11. Sm till lm-bågen, 3lm+2st+3lm+3st, *1relifdubbelstolpe, 3st+3lm+3st i lm-bågen*

V12-V21. Sm till lm-bågen, 3lm+3st+3lm+4st, *1relifdubbelstolpe, 4st+3lm+4st i lm-bågen*

V22. *4fm, 1fm+1st+1fm i lm-bågen, 4fm, 1fm i relifdubbelstolpen*

Fäst garnet.

Är det något du undrar över så tveka inte att höra av dig till mig på: pysselnetan@gmail.com

Vill ni följa och se vad jag virkar på för tillfället så finns jag på instagram:@pysselnetan.

Jag vill inte att ni säljer vidare mina mönster eller säljer virkade saker efter mina mönster. Endast ge bort till nära och kära.

Önskar er en mysig virkstund !

Kram Agneta 

img_0585

 

 

Författare: Pysselnetan

Mitt största pysselområde är virkning men visst kan det bli lite av varje. Älskar allt inom handarbete

2 thoughts on “Poncho”

Kommentera

